إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

    كانت حوالى الساعه العاشره ركبت الاوتبيس كعادتى لفت نظرى سيده جميله ذات شعر اصفر وعينين خضراء وترتدى لباس اسود جلست بجانبها واخذنى الفضول ان اتعرف عليها اليكم الحديث الذى دار بيننا :_
    معاكى ساعه
    لا لكن هى حوالى 10,10
    انت متجوزه قالت ايوة ومعى بنتين
    قلت لها شكلت ضغير قالت انا عندى 29سنه
    انت لابسه اسود ليه صمتت برهة ثم قالت زوجى توفى
    متاسفه خالص من فترة بعيدة قالت لا من حوالى 5شهور ثم فتحت كيسها واخرجت صوره شاب صغير يرتدى بدله وأمور قالت هذا زوجى
    قلت لها هل كان مريض قالت كان عنده القلب
    مات وترك لى ابنه مريضه بنفس المرض بعالجها
    وانت عايشه من اين
    من عند ربنا قلت لها فعلا ربنا مش بيسيب حد
    ثم وجدت الدموع فى عينيها ولكنى لم استطيع ان اكلمها بكلمه واحده صمت الى اخر الطريق
    عزيزى القارى ماذا تفعل لو كنت مكانى هل لديك كلام لهذه السيده الحزينه
    الحياه قصيره جدا والموت ياتى من حيث لاندرى وفى اى ساعه هل تعيش حياتك ولم تعطى حساب للاخره فكر فى هذا الامر بجديه
    [/size][/color]

  • #2
    مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

    ليباركك الله على موقفك انك فكرت بهذه الانسانه المسكينه وان دل دل على طيبه قلبك لكن اردت ان اعرف شيئا من المفروض انك لاتنظر اليها كثيرا وتغض النظر عنها قليلا فقد قمت بالنظر اليها للدرجه التي عرفت لون عينيها لانك اكثرت من النظر فيها ، وانا احترم الديانات كلها لكن ماكان يجب عليك النظر فيها هكذا حتى ان اخواننا المسلون في كتابهم قالوا (( واغضوا من ابصاركم)) وان اللله معها وسوف يساعدهم الله يخلق ولايترك عباده فالله معنا جميعا ولاتعلم ماسيحدث لهذه الانسانه على صبرها ربما يعوضها الله برجل يحبها ويحافظ عليها ويربي ابنائها ويشفي ابنتها العليله ، اتمنى منك ان لاتكرر هذا الموقف مره اخرى وتذكر الجمله التي بين قوسين في الاعلى
    وليباركك الرب

    تعليق


    • #3
      مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

      كلنا لانعلم متى يكتب على الانسان الموت فأنت الان وانت تقرا مااكتبه ربما يكتب الله لك ان تموت وبدون سبب فالموت قدر علينا لانعلم اين يحصل، وفي اي وقت ليس له زمن ولامكان معيين فاللذي اطلبه منكم اخواني المسيحيون الاحباء هو ان تلتزموا بالصلاه للرب والدعاء لليسوع ووقراءه الانجيل وطلب السماح من الرب وعمل الصالح والابتعاد عن الخطيئه وارتكاب الخطيئه والحصول على الاجروالشفاعه من المسيح وانصح كل اخت مسيحيه الالتزام وقراءه الانجيل وعدم ارتكاب الخطيئه لكي لاتغضب الرب وكذلك الاخوه المسيحيون انصحهم بعدم الشرب وارتكاب الخطيئه ليبارككم الرب كلكم بأسم الرب والابن وروح القدس اعملو ا في دنياكم من اجل اخرتكم

      تعليق


      • #4
        مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

        GOD Bless you all, the death is coming for all , anyday anytime , so we have to be prepaired for it and I think Our Jessus Lord will forgive us for all what we have done in this life , what a great GOD he take our faiults and tolerate for us ??? I love you jessus

        تعليق


        • #5
          مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

          ياريت يااخت راحه تردي على الاخ وليم ؟ اذا كان عندك رد نسيت اقولك حاجه تانيه ؟ ياريت بما انو يهودي انك تلغي عضويته ؟ وهو لازم يوقف معانا ؟ مايشجعش ولايتكلم عن اليهود؟ اشمعنى داه اللي ماردتيش عليه يالله رودي بستنى ردودك اليوم بفارغ الصبر؟

          تعليق


          • #6
            مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

            المشاركة الأصلية بواسطة hanaa
            فاللذي اطلبه منكم اخواني المسيحيون الاحباء هو ان تلتزموا بالصلاه للرب والدعاء لليسوع ووقراءه الانجيل وطلب السماح من الرب وعمل الصالح والابتعاد عن الخطيئه وارتكاب الخطيئه والحصول على الاجروالشفاعه

            برز الثعلب يوما ... في شعار الواعظينا
            فمشر بالارض يهدي ... ويسب الماكرينا
            ويقول يا عباد الله توبوا فهو كهف التائبينا
            واطلبوا الديك يؤذن...... لصلاة الصبح فينا
            فاجاب الديك:عذرا........ يا أضل المهتدينا!!

            التعديل الأخير تم بواسطة saber; الساعة 03-09-06, 01:08 PM.

            تعليق


            • #7
              مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

              اعتقد ان الكلام اللي كاتباه فوق تدل على مااضمره بقلبي صح ولاغلط ولايسيئ للدين هذه انا ذات القلب الاسود ؟ الكائنه المنافقه الكاذه التي تحدثتي عني وعن الضمير انظري ماذا كتبت من قبل ان تنعتيني بهذه الصفات فهذا على ماذا يدل ؟؟؟؟؟؟؟؟

              تعليق


              • #8
                مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                ياريت لو تصف على جنب انا دلوقتي كلامي غلط اني بنصح قيكم انا ماقلتش حاجه غلط يعني وقت معاكم مش عاجب وقفت معاهم مش عاجب انا هنا اقول رايي حاجه عجبتني ح علق عليها عجب ولاماعجبش ( بمزاجي) وشكرا على كلامك وبيت الشعر اللي كاتبو اعتقد انو ح ينفعك في المستقبل وربنا يهديك؟
                التوبه من ربنا مش محتاج الواحد فيها تعالب ولاديابه؟
                تعليقك حلو وعجبني واكيد ح تستفيد منو باني ارد في يوم من اليام على اي حد بدون ماقول زي مين؟
                بدون تحديد
                وياريت يااخ صابر تلاقي حاجه تانيه تعملها غير انك تبحبش ورايه اوكي انت وغيرك؟ رد في المفيد وماتوقفش على الكلمه اتكلم في المفيد وياريت لو ماتدخلش يعني اكون شاكره

                تعليق


                • #9
                  مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                  في تعليق تاني انا ماقلتش ان ديانتنا غلط اللي قلتو انو في حاجات انا مش مؤمنه فيها ومش داخله عقلي لكن ماقلتش انها غلط وذكرت منهااشياء وطلبت النقاش فيها؟ يعني لما قلت عن الخطيئه والحاجات دي اعتبرتها كزب وشبهتني بالتعلب شكرا على التشبيه ؟ ولمااتكلمت مش عاجب ؟في الحالتين مش بعجب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                  وان كتبت كلمه بالخطأ ولم اقصد بها كان المقصود هو الابتعاد عن الخطيئه وعدم ارتكابها ؟ انت سبت باقي الكلام كلو وجيت على ديه ماتشتغل مدقق احسن
                  انت عارف انها غلطه مطبعيه ولو واحد تاني فهم نفس الحاجه ياريت تدقق على كلامك واسلوبك كلام وسبت كل الكلام وجيت على دي طيب صححها على الاقل؟
                  يعني مش عارفه مسكت ايه عليه المعصيه الكبيره يعني؟ كلمه وانكتبت غلط ماتستحقش كل اللي انت عملتو وبيت الشعر اللي كتبتو ؟
                  لو عاقل كنت عديتها ومادققتش كده بس ياللله نقول ايه الفاضي يعمل قاضي؟
                  داه اختصار الموضوع

                  تعليق


                  • #10
                    مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                    قصه رائعه
                    من كاتب بديع
                    مشكور عليها قصه جميله ومفيده

                    وانا الان لى وقفه اختلاف مع الاخ صابر فى تهكمه على الاخت هناء

                    فانا لا اجد اى كلام خطاء فيما قالته
                    وان كنت خطات فى شىء فيكون الرد عليها بتعريفها خطائها بهدوء ولكن ليس بالتهكم عليها
                    الروح القدس هو الذى غسل خطايا النفس بدم المسيح فى ماء المعمودية . وقدسها ، وبررها بروحه القدوس

                    تعليق


                    • #11
                      مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                      انت كلك زوق انت بتفهم صح لو انا غلطت فهمني الغط فين وماتدوقش قولي انتي غلطتي في الكلمه دي وبعدين غلطه مطبعيه لان الكلام كتير هوماعندهوش حاجه يقولها بس عايز يطلعني غلط انا مش عارفه همه مش طايقني ليه ؟ شكرا على الوقفه يافرعون

                      تعليق


                      • #12
                        مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                        اختى هناء لو كل الامور اخذت باتلشده لما عبر احد عن رايه ولبقيت الحياه بدون حلاوة

                        فالاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
                        ولكن ليس الخلاف الذى يكون الرد على المخالف لراى هو التهكم والتريقه عليه

                        فبما انى افعل ذلك بالمختلف معى فسيكون رده اكبر
                        ويزداد الامر سوء
                        ثم ان كل شخص يختلف تفكيره عن راى الاخر ولا يجب ان نقف امام ما يراه الغير صحيح
                        فقط علينا نصحه بالادب والذوق
                        واقول لكى عبرى بكل ما يجوش بقلبك طالما انكى تحسين ان هذا هو الصحيح

                        فم9هذا احسن للغير ولكى
                        الروح القدس هو الذى غسل خطايا النفس بدم المسيح فى ماء المعمودية . وقدسها ، وبررها بروحه القدوس

                        تعليق


                        • #13
                          مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                          وانا مبسوطه برايك واحترمه جدا وانت فعلا ذوق انت وواحد تاني هنا معانا ؟ وانا بتكلم مع الذوق اللي زيك بنفس الاسلوب بس في ساعات ناس كده مش عارفه ليه بيبوا يغالطوك ويطلعوك انك ولاحاجه ويتريقوا عليك كلنا بنغلط في الكتابهمش ضعف لكن للاندماج وكثره الكتابه انا كويسه جدا وعندي ذوق في التعامل بس مع اللي بيعاملني بنفس الاسلوب على العموم فرصه سعيده لاني تعرفت عليك وموضوعك بجد حلو والاحلى النقاش معاك شكرا يافرعون
                          اسؤال انت من اي طائفه؟

                          تعليق


                          • #14
                            مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                            انا الاسعد بكى وبالمعرفه بشخصيه محترمه زيك
                            وانا احترم كل راى
                            وان اختلفت معه الفت نظر المخطاء لخطئه
                            لعله يرد على بالمثل واكون انا المخطىء
                            ويكون هو الذى على صواب

                            فليس هناك انسان لا يخطىء
                            ولكننا لن نقتل المخطىء
                            ونكفره او نخرجه مما هو عليه لمجرد خطاء

                            وييسلم قلمك الحر الجرىء
                            الروح القدس هو الذى غسل خطايا النفس بدم المسيح فى ماء المعمودية . وقدسها ، وبررها بروحه القدوس

                            تعليق


                            • #15
                              مشاركة: ياما فى الدنيا مصايب (قصه واقعيه)

                              واللهي انك عسل وتفرح القلب وتشجع على الكتابه بس ماجاوبتش على سؤالي؟ مادينك هل انت قبطي؟

                              تعليق

                              من قاموا بقراءة الموضوع

                              تقليص

                              الأعضاء اللذين قرأوا هذا الموضوع: 0

                                معلومات المنتدى

                                تقليص

                                من يتصفحون هذا الموضوع

                                يوجد حاليا 1 شخص يتصفح هذا الموضوع. (0 عضو و 1 زائر)

                                  يعمل...
                                  X