إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تذكره لجهنم

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • تذكره لجهنم

    تذكرة لجهنم
    *****



    حقوق الطبع محفوظة لمدحت الصياد

    وزباينة جهنم

    عزرائيل وشمروخيل و شركاة . ليمتد

    تحذير

    لا يشاهدة ضعفاء القلوب ولاالخطاة

    ولقد أعذر من أنذر

    أرجو لكم عذاب ممتع

    تحياتى

    الصياد


    ***********************************************


    الفصل الاول

    البداية
    ******

    لا أعرف من أنا ؟؟؟...هل هذا الراقد منتحراً فوق أرض صالة منزلى هو أنا ؟؟!!

    وأذا كان هذا أنا ....فمن أنا أكون ؟؟؟؟...وكأننى أشاهد لقطة سينمائية من فوق... لجسد أعرفة أعز المعرفة...

    جسد هامد بلا حياة,,,,,, أو نسمة واحدة من نسمات الحياة...أذا كان هذا الصياد,,,,,, فمن أنا؟؟؟؟من أنا ؟؟؟؟

    لم يدم أنتظارى ولا سؤالى طويلاً ..فلقد أرتفعت لفوق ..فوق ...فوق...حتى أخترقت سقف شقتى وسقف كل

    الشقق التى تقابلنى وأصحابها نيام ...وأنطلقت مرتفعاً نحو نجوم تلك الليلة الحالكة السواد كقلب اليائس من

    رحمة الخالق...أنطلقت معلناً نهاية حياتى الارضية ...شعرت براحة غريبة لم أشعر بها من قبل...أحسست

    باننى فى رحلة خلوية أو نزهة

    وفجأة وجدت نفسى أو روحى وقد أقتربت من نقطة مضيئة أو هى التى تقترب منى..لا أعرف؟؟؟...المهم .

    .أرتعشت بشدة <أذا كانت هناك أرواح ترتعش >...ليس خوفاً ...بل من جمال تلك النقطة التى تضخمت حتى

    أبتلعتنى بداخلها بلا أرادة أو أدنى مقاومة منى...وجدت نفسى أدور فى دوامة لا نهائية .دوامة وهمية وحولى

    هالة من الاضواء وفوق كل هذا أسمع أصوات شديدة القوة وفى نفس الوقت شديدة النعومة...كأنها لملائكة

    ترتل ترتيلة أبدية ...أصوات أهتزت لها الاضواء من حولى....وأخيراً وجدت نفسى ملقى على طريق....نعم

    ...ولكنة ليس طريق مثل طرقنا الارضية...بل طريق ملتوى طويل يشع نور غامض وكأنة مصنوع من

    البلور الصافى الذى لا شبية لة

    وبلا أرادة منى وجدتنى أسير بلا حذر ولا خوف ولا وجل الى أتجاة لا أعرفة ولا أعلم نهايتة ...ولكنة يعرفنى

    هذا الطريق....نعم أحسست أن هذا الطريق قد صنع أو وجد من أجلى خصيصاً ..أنا الصياد.....مشيت سائراً

    كثيراً لا أرى حولى غير طريقى فقط ...مشيت وياللعجب... كلما مشيت لا أشعر بتعب بل على العكس كلما

    مر الوقت وجدتنى أتحمس أكثر وينشط شعورى بالسير أكثر وأكثر حتى أننى فى نهاية الامر أصبحت كقذيفة

    تجرى أسرع من الضوء

    وأخيراً ...<ويالها من كلمة>...وأخيراً وجدت أمامى باب هائل لة رائحة منفرة للنفس ...وهنا...وهنا فقط

    رفعت ناظرى لاقرأ ماهو مكتوب فوق هذا الباب...وبالكاد أدركت المكتوب وكانت جملة تقول

    << أيها القادم ....أترك خلفك كل أمل .أو رجاء فى النجاة ...فأنت على أعتاب..جهنم..>>

    حاولت أن أرجع للوراء ولكنى..لم أجد الطريق الذى أتيت منة.. بل ...كانت هوة شنيعة ...ليس لها من

    قرارتحت أقدامى ...أقدامى التى عجزت فى تلك اللحظة عن حملى...فجثوت على ركبتى ...وفجأة

    جاءالصوت....صوت هائل ..شديد البأس والقوة ..صوت تغلغل بين أحشائى وزاد من رعبى وخوفى

    ومصيرى المظلم الغامض المنتظر

    الصوت : ياصياد ...قف...وأدخل ...وأهلاً بك فى الجحيم

    قلت لذلك الصوت بكل خوف ورهبة : ماذا...ماذا تريد منى؟؟...أنا لم أفعل شىء...لما الحساب الان؟؟؟

    رد الصوت قائلاً : أنت من حدد زمن الحساب ياصياد...أنظر الى أحشائك ...اليس هذا سم الذى يغلى بداخلها

    ويمزقها؟؟؟

    أجبت فى بساطة عجيبة : نعم

    رد الصوت بهدوء: أذاً لماذا التزمر الان ...اليس هو أختيارك ...اليس أختيارك أن تنهى حياتك الارضية

    وتلملم سنى عمرك الان ؟؟؟

    نظرت لفوق أبحث عن مصدر الصوت قائلاً لة فى قوة من أين أتتنى؟؟؟ لا أعرف::أنا.....أنا لم أكن أريد أن

    أخرج من تجربتى الارضية لاقع فى تجربة أبدية أشد قوة من الاولى

    ضحك الصوت فى قوة قائلاً : ما يزرعة الانسان أياة يحصد....ومن قال لك أننا هنا فى مختبر نصنع

    تجارب...هنا...... .. هنا النهاية....أدخل الان ياصياد ....وأهلاً بك بين سكان وقاطنى جهنم و....

    قلت للصوت : نعم ...نعم ...أعرف تكملة الجملة ...<جهنم وبئس المصير>....يعنى مفيش فايدة ولا أمل ؟؟؟

    يعن الرحلة دة ذهاب بس...من غير عودة...يعنى مفيش خلاص من النهاية وبئس المصير دة

    رد الصوت فى قوة وقد نفذ صبرة :كان هناك فى حياتك التى أهدرتها ...كل الامل ...كل الرجاء....بل وكل

    الخلاص.....بس خلاص ...الوقت الان وقت حساب....ومنذ قليل كان وقت خلاص ...لقد صاح الديك ياصياد

    الصياد : طب ...يعنى غلطة وحدة فى لحظة ضعف وطيش شباب يبعتونى كدة لحد جهنم مرة وحدة؟؟

    يعنى هو الواحد منحوس فى الدنيا ومتعوس فى الاخرة كدة؟؟؟!!

    الصوت : لا تعاسة مع من يعرف طريق خلاصة

    وفى تلك الحظة أنفتح الباب على مصرعية مصدراً صرير يصم الاذان وفى اللحظة الثانية قذف بى للداخل


    -
    -- -- -- ----------------------------------------------------------------------[/size]-[/[/font]color]--
    التعديل الأخير تم بواسطة صائد الذباب; الساعة 15-01-07, 07:51 PM.

  • #2
    مشاركة: تذكره لجهنم

    شمروخيل
    *********

    قمت من سقطتى لاجد أمامى <ياحفيظ يارب >..لاجد أمامى شيطان صغير مرعب الهيئة ,,,شنيع الطلعة ..

    .ولولا أننى فعلاً فى عداد الاموات لمت من وقتى ثانياً...ولكن نقول أية ..مفيش فايدة ...أقتربت من هذة

    الكارثة التى تقف أمامى وبكل هدوء مصطنع وحذر قلت لة : مرحب يا....يا ....ياأستاذ

    ضحك هذا البلاء الواقف أمامى ضحكة مريعة لم أرى أقبح ولا أشنع منها فى حياتى...حتى أننى أحسست أن

    ضحكتة أنياب تمزقنى

    رد الكائن هذا قائلاً : أهلاً ياصياد...أهلاً بك بين أخواتك وأحبائك ..أهل الجحيم...أحب أعرفك بنفسى ...أنا

    أسمى شمروخيل..وأعمل هنا مشرف أستقبال

    أبتسمت قائلاً : مشرف ..هو فية هنا مشرفين كمان؟؟؟

    رد شمروخيل فى خبث : أينعم...هنا كل شىء بنظام ...هنا يوجد مشرفين ورؤساء أقسام...ورؤساء رؤساء

    أقسام ومشرفين فروع ورؤساء أشراف فروع ....الخ الخ وهلم جرا

    قلت فى دهشة : ياساتر يارب ...هو هنا كمان فية أقسام ومستويات

    نظر لى شمروخيل بعيونة الحمراء كجمرات متوهجة قائلاً :طبعاً ..طبعاً ...هنا كل واحد فى قسمة وكل واحد

    فى مكانة المخصص والمعد لة من قبل تأسيس العالم

    ضحكت فى بلاهة أحسد عليها قائلاً : أيوة...أيوة يعنى ذى ما تقول كدة <كل برغوت على قد دمة >

    لكزنى شمروخيل بحربتة ذات الثلاث رؤوس قائلاً :أنت جى تهرج هنا كمان...والا تكنش فاكر نفسك معزوم

    على حفلة شاى....أصحى.بم بم بم...فوووق.بم بم بم...أصحى..بم بم بم...فوووق

    نظرت لشمروخيل قائلاً فى نفسى : <أية العبيط دة> ثم أنفجرت فية قائلاً :اية ياعم ...هوأنت

    هتغنهالى..خلاص عرفنا ......خلصنى بقى

    رد شمروخيل وهو يهز رأسة : يعنى أية أخلصك ؟؟....هو أنت جى تاخد حقنة!!....يابنى أنت فى

    جهنم...عارف يعنى أية جهنــــــــــــــم ؟؟؟؟

    أنفجرت فى هذا الشمروخيل الرذل قائلاً :خلاص ....متفولش فى وشى ....عرفنا أننا متئندلين فى جهنم ...

    ورينى مكانى ياعم المشرف بقى

    أبتسم شمروخيل فى دهاء أبتسامة صفراء رهيبة قائلاً :اية ...حيلك حيلك...هو بالساهل كدة تروح مكانك

    مش الاول تتعرف على الاقسام والفروع بتاعة الاقسام وطبقات جهنم السبع...وتتقابل مع الريس بتاعنا

    دارت الدنيا أمام عينى قائلاً :هو فية أية بالظبط .!!!.هو أنا جى هنا فى رحلة والا جى اتملى فى جمال المكان

    رد شمروخيل : بص يابنى ....هو دة نظامنا...ولو مش عجبك,,,, أمشى.... وورينى جمال خطوتك

    أنفجرت فى الضحك من كل قلبى قائلاً فى مرارة : أمشى ...حلوة النكتة دة ..أمشى أروح فين؟؟..هو ياعم

    شمروخيل الموضوع بأيدى ....باين فعلاً أبتدى العذاب معايا بدرى

    رد شمروخيل فى هدوء : طب لما أنت عارف أنك مش ممكن تمشى ولا تسيب جهنم.....لية مش عايز تمشى

    على نظامنا هنا ؟؟؟

    قلت لهذا الشمروخيل فى يأس : ياعم شمروخيل نظامكم على عينى وراسى من فوق ...بس الموضوع مش

    مستحق اللف والدوران...أنا خاطى وعاصى وناقص تربية...

    رد شمروخيل فى تريقة : دة شىء مفروغ منة ...أينعم

    نظرت لة فى غيظ ثم أكملت: طب لما أنا كدة ومعروف نهايتى ...وأنا مش معترض على النهاية دة...أية بقى

    لزمتة المشورة والفرجة على مخاليق اللة وهى بتتعذب....يعنى أنت عايزنى فى الاول أترعب من اللى

    هشوفة وأحسة قبل ما يحصللى؟؟

    رد شمروخيل الداهية : مش بالظبط كدة....بس هو دة نظامنا...وأنا مش ممكن الخبط نظام جهنم علشان

    خطرك....أنت عايز تجبلى مشكلة...عايزنى بعد العمر دة كلة فى جهنم وتعب العصور والازمنة لحد مابقيت

    مشرف عام أخد لفت نظر والا خصم من رؤسائى...لا يا عم النظام مش ممكن ينكسر هنا....

    قلت لهذا المغفل : أوكى...مفيش مشكلة...أنا معاك لاخر المشوار بس ...الجدع اللى ميصرخش فى الاخر

    جلس شمروخيل خلف مكتب أتى لة من العدم فاتحاً دفتر هائل الحجم أحمر اللون كلون الدماء وبريشة طويلة

    بدء يكتب قائلاً : أسمك أية ؟؟

    نظرت لشمروخيل فى أستغراب وضيق قائلاً : ياصبر أيوب

    رد شمروخيل: أذاى الكلام دة ...أذاى أسمك صبر أيوب دة مش موجود عندى؟؟

    أنحنيت على هذا الشيطان الغبى المتسرع قائلاً لة : ياعم شمروخيل ..لو بس كنت صبرت على ثانية كنت

    قلتلك أسمى

    نظر لى الشيطان قائلاً : أمال صبر ايوب دة يقربلك أية؟؟

    قلت: يابا....ياعمى....ياخالى.....ياولدى ....أنت أبيض خالص كدة....دة مصطلح أرضى بنقولة لما الواحد

    بيكون قدامة بلوى أو كائن غبى ومش عارف يتفاهم معاة ...فاهم

    رفع نظرة شمروخيل وهز رأسة علامة الفهم ثم قال فجأة : يعنى أية كلامك دة؟؟...يعنى أنا غبى ومش عارف

    تتفاهم معايا

    ضحكت فى خوف أمام غضبة شمروخيل وقلت لة فى ود زائف : لا...حاشا وماشا...أذاى أنا الانسان

    المتخلف عن ركب جهنم أعيب فى الذات الشمروخية...لا أنت فهمتنى غلط...المهم..أنت مش عايز أسمى

    رد: أينعم

    قلت : أسمى صائد الذباب

    قال : سنك؟؟

    قلت : مابين الثلاثون والسبعون

    ترك شمروخيل ريشة الكتابة قائلاً فى غضب: هنرجع تانى للتهريج والتريقة

    قلت فى ضعف كاذب: أية تانى ياعم ...حصل أية ؟؟

    قام من مكانة قائلاً : أنا بقولك سنك كام ...تقول من تلاتين لسبعين!!!!...تيجى أذاى دة بقى

    أبتسمت قائلاً فى ود :صدقنى ...هى دة الحقيقة ومفيش لا تريقة ولا حاجة....

    أنا ساعة لما أتجننت وعملتها وأنتحرت فى لحظة غباء لا مثيل لة كان عمرى خمس وثلاثون عاماً...ومن

    وقت طلوع روحى لغاية لما أتكحلت عيونى بطلعتك البهية كانت بضع ساعات ...واللى أنا عرفة أن الزمن

    فوق يومة بالف الف عام من زمننا على الارض ...يعنى بحسبة بسيطة تلت ساعات من ساعة الرحلة بحوالى

    أربعين سنة على الارض ...يبقى عمرى دلوقتى سبعين سنة ...خلاص

    نظر لى شمروخيل نظرة المغتاظ الذى أفلت من بين يدية فريستة قائلاً : ماشى هنفوت دة

    رجع للخازوق الجالس علية خلف مكتبة النارى قائلاً :من فحصى لسجلك وبياناتك ملهوش لزوم

    الاسئلة....ودلوقتى نبدء رحلتنا لاول طبقة ودور من أدوار جهنم ...فى حاجة عايز تعرفها قبل ما نبدء

    قلت لة : أيوة...عايز أعرف حاجة دهشانى من ساعة ما جيت هنا

    نظر لى شمروخيل فى تسائل : أية الحاجة دة؟؟؟

    تململت فى وقفتى قائلاً : اللى بسمعة عن جهنم هو نار وشياط وناس بتصرخ وولعة ملهاش ذى...وبصراحة

    من ساعة مادخلت هنا وأنا مش لاقى حاجة خالص من الكلام دة

    لدرجة حاسس من كتر الهدوء هنا أن ممكن فجأة كمان الاقى موسيقى شاعرية تملى المكان..أية الحكاية؟؟؟؟

    ضحك شمروخيل وطبطب على ظهرى فأحسست بنار تلسعنى فى قفاياوشممت رائحة شياط لحمى ثم رفع يدة

    قائلاً :شوف يابنى...الكلام بتاع الارض عن النار والعذاب ..دة كلة أركنة على جنب....هو كلام مش كذب ولا

    هو الحقيقة بحزفرها...دة تشبيهات أرضية حسية للى بيحصل هنا ...علشان يقربوا الموضوع من المخ البشرى

    المحدود...يعنى النار..مش نار بالمعنى الارضى...والعذاب مش عذاب واحد ولا نوع واحد من العذبات...دة

    فية أشكال والوان من العذاب..وكل عذاب لة صاحبة ...وكل خطية لها عذبها المتفرد ...أحنا هنسبق الاحداث

    لية؟...واحدة واحدة هتعرف كل حاجة كفاية كدة وياللى بينا

    أنحنى هذا الشيطان الشنيع قائلاً : أركب على أكتافى وأمسك كويس

    فزعت من الفكرة صارخاً فية : أية ياعم ..يعنى كل النظام دة وفى الاخر نرجع للعصر الحمارى فى

    التنقل...يعنى مفيش عربية ولا حتى عجلة أو تلفريك ينقلنا

    سحبنى هذا المعتوة من قفايا ووضعنى فوق أكتافة قائلاً : كفاية تزمر وتضيع وقت..أمسك كويس.....هالا ...هوووب



    ******************

    وغداً مع الحلقة الثانية

    تحياتى

    الصياد من أمام أبواب جهنم وبئس المصير

    تعليق


    • #3
      مشاركة: تذكره لجهنم

      أخونا المحبوب صائد الذباب
      أهلا بك ياعزيزى وبعودتك بعد طول غياب - أتمنى أن تكون بخير -
      وحشتنى مداخلاتك اللاذعة سواء هنا أو فى منتدى الأقباط منذ سنوات
      مــــــــــــــــرحبا بعــــــــــــودتك
      والرب يباركك
      نائلين غاية ايمانكم خلاص النفوس . 1 بطرس 1:9

      تعليق


      • #4
        مشاركة: تذكره لجهنم



        نعم عوده بعد طول غياب ولكنكم لم تغيبوا عن العقل ولا القلب......فهنا بيتى الاساسى

        وما أحلى العوده

        أشكرك أخى الغالى .....وأرجوا أن تحوى قصتى بعض التخفيفى عن الغياب الطويل جداً

        تعليق


        • #5
          مشاركة: تذكره لجهنم

          الحلقة الثانية

          حكمة جهنم
          *********

          مرت الثوانى على وأنا مسطح على أكتاف هذا الدغف المدعو شمروخيل وكأنها قرون من شدة رعبى وخوفى

          أنى أقع أو أحترق فى سماء جهنم الملبدة بالغيوم المشتعلة......حتى أننى لم أشعر بطول المسافة التى طارها

          ذلك المجنون بى وفجأة وصلت الطائرة العفريتى الى مكان هبوطها

          نزل شمروخيل ووقف فوق هضبة هائلة الحجم وبعدها أمسك بقفايا المسكين وأنزلنى بجوارة قائلاً :

          أحنا دلوقتى ياصياد على أعتاب وأبواب أول ساحة من ساحات التعلم والعدل

          نظرت لهذا الشمروخيل فى تعجب ...فضحك ضحكة خرجت معها من كهف فمة نفحات مشتعلة وكأننى أقف

          أمام بركان يقزف حممة فى وجهى...فصرخت من شدة اللسعات التى حرقت فروة رأسى فجريت مبتعداً عن

          هذا البلاء المستعجل صارخاً فية :يادى المصيبة ما براحة ياعم شمروخيل....أنت هتحرقنى كدة....لية يارب ...
          هو أنا مكتوب على الصحبة الهباب دة فى الدنيا والاخرة كمان...دة أية النحس دة

          أغلق شمروخيل فمة مبتلع ضحكتة الرهيبة تم نظر لى قائلاً : أسف....أسف ...مش هيتكرر الموضوع دة تانى

          ...أوعدك....المهم ...أنت كنت عايز تعرف يعنى أية التعلم والعدل ....أسمع بقى ياسيدى وماسيدك الا أنا

          أنت فاكر ياصياد أن جهنم ربنا خلقها ووجدها علشان يحط فيها الخطاة ويعذبهم حباً فى العذاب أو من دواعى

          الانتقام الالهى...لو فاكر كدة ...تبقى غلطان....ربنا خلق جهنم لحكمة الهية ...خلق السما وجهنم لهدف عظيم

          طبعاً السما هى نهاية المطاف والواحة المريحة والجايزة الكبرة لرحلة الشقاء والتعب الارضى للمؤمنين ومن

          محبة الخالق أنة منسيش الخطاة كمان ...بس ماكنش ممكن يدخل الخطاة للسما ويحتفلو بيها مع المؤمنين على

          حفلة شاى...يعنى مش ممكن أن العدل الالهى يسمح بكدة ...يعنى مستحيل مثلاً يجيب القاتل والمقتول فى نفس

          المكان ويقول...عفى اللة عما سلف...علشان كدة أوجد اللة جهنم...مش علشان ينتقم من الخاطى...اللة مش

          محتاج الانتقام دة

          هنا الخاطى بيتعذب عذابين

          قلت لهذا الحكيم الشيطانى: أذاى بقى ياعم شمروخيل؟؟؟

          رد شمروخيل قائلاً : أقولك أذاى....كل ما كانت خطايا الجنس البشرى كتيرة وكبيرة ...كل ما كانت

          نفسة وروحة فى أسفل سافلين فى طبقات جهنم السبع..تقوللى لية؟؟...أقولك لية...علشان تكون أبعد وأبعد من

          ذات الخالق ....مش هو اللى نفخ فى أنف الانسان عندما خلقة نسمة حياة...ونسمة الحياة دة كانت من ذات

          واعماق الخالق....يعنى الانسان دة جوهرة من نسمة اللة ...أذاً كلما أبتعدت الروح عن مصدرها وهو اللة كلما

          كانت فى عذاب ذاتى لا يقاس ولاهى فرحانة ولا هى مرتاحة...ودة أول أنواع العذاب ....والكل بيتعذب بية

          هنا...أما تانى أنواع العذاب فهو العذاب من جنس العمل...يعنى السارق بيتعذب بخطايا سرقاتة...والكاذب

          بيتعذب بخطايا كذبة ولوعة والزانى والقاتل ....الخ الخ....ولما الانسان يتعذب بيعرف خطيتة ويتعلم منها

          ...ولما يتعلم منها بيصعد ويترقى درجة...ويقترب خطوة من أصلة ...اللى هو اللة....فيكون الانسان كدة بيدفع

          ثمن خطاياة وفى نفس الوقت بيتعلم أذاى يستحق يكون وكيل للة على الطبيعة ويقترب من ذاتة الاصيلة

          بأقترابة خطوة خطوة وسلمة سلمة فى درجات الذات الالهية للوصول للحق وهو الخالق...وطبعاً المسافة اللى

          بتفصل الخاطى فى الجهنم بسماء اللة فى قدسة مسافة لا يستطيع أحد أن يعرف كم طولها ...مسافة رهيبة

          ...ولكنها ليست أزلية.

          سقط فكى من الدهشة ثم قلت: ياللة ...يعنى كدة الواحد ممكن يوصل ويخرج من جهنم حتى ولو بعد الف سنة

          مثلاً؟؟

          شمروخيل: أنا معرفش....ولحد دلوقتى محصلتش قدامى...بس أنا بعرفك حكمة جهنم أية..

          الصياد: يعنى جهنم مش تخليص حق بس بين الخالق والمخلوق

          شمروخيل: ياصياد جهنم دة موضعها يطول شرحة ...وربنا يديك طولة العمر معانا وأنا هعرفهالك

          صرخت فى هذا الشيطان التلم قائلاً : هو أنت بتموت فى المصايب...ياعم قول ربنا يقصر فى سجنك وعذابك

          هنا مش تقوللى يطول

          شمروخيل: ياصياد ...الموضوع لاهو بأيدى ولا بأيد حد....ذى ما قلتلك...أنت اللى هتقدر ترتفع بروحك

          درجة درجة من هنا ..لحد ما هووب...تخرج بالسلام ....وأول حاجة لازم تعرفها هنا أن جهنم سبع طبقات

          وكل طبقة منهم فيها ساحات لانواع الخطايا الصغرى منهم والكبرى

          قلت لشمروخيل: الخطايا الصغرى والكبرى؟؟!!

          شمروخيل: أينعم

          مثلاً الخطايا الصغرى فى أول طبقة هى سبع خطايا صغرى

          الصياد : ياسلام...طب عرفنى أية هما السبع خطايا الصغرى

          شمروخيل: واحدة واحدة ...أنت مستعجل على أية..ولا أنت وراك حاجة غير العذاب ولا أنا ورايا حد دلوقتى

          غيرك أنت...أحنا دلوقتى هندخل أول ساحة من ساحات الخطايا السبع الصغرة ...

          وفعلاً فتح شمروخيل باب كبير جداً ذو شكل جميل وكلة مرصع بلاحجار الكريمة <مع أننى لم أرى فى حياتى

          على الارض أى أحجار كريمة>..ولكنى عرفتها فأقتربت منها ومديت أصابعى لاحداها فتحولت الى فم حيوان

          شنيع ولولا أننى أسرع بالابتعاد لكانت يدى كلها فى خبر كان ...فصرخت فى شمروخيل قائلاً: أية دة ...أحنا

          ناقصين خداع كمان

          ضحك شمروخيل ثم أجابنى : معلش معلش ...أصل دة باب خطية الكذب....فهو شكلة حلو وكلة بيلمع كدة ذى

          مانت شايف لكن فى حقيقتة عبارة عن خداع قاتل وكذب نهاش فتاك للى بينخدع بشكل الكذب وبريقة

          قلت لشمروخيل: يعنى الساحة اللى أحنا وقفين فوقها دة بتاعة خطية الكذب

          شمروخيل : أينعم ...بص ...بص ياصياد لتحت ...بص وقللى شايف أية

          نظرت لاسفل ويالا هول ما شاهدت

          تعليق


          • #6
            مشاركة: تذكره لجهنم

            شاهدت أرواح لا تعد ولا تحصى لاناس قد خرجت السنتهم من أفواههم مشدودة بحبال رهيبة من النار وهذة

            الحبال متصلة بأعمدة هائلة الطول....وكلما حاول أى أنسان أن يحرك لسانة أرتفعت تلك الحبال بة ولفت بشدة

            حول ذلك العمود أو الصارى فينتزع اللسان من مكمنة نتيجة لهذا الدوران الرهيب فيسقط الانسان أرضاً وفى

            الثانية التالية تلتف حول الانسان نفس الحبل فيرجع اللسان لموضعة بفم الانسان المعذب فيقف ثانياً ...ويحاول

            أن يحرك لسانة فيحدث نفس الحدث الاول ..التفاف الحبل حول العامود وصراخ المعذب وأنتزاع اللسان

            وسقوطة ثم رجوع اللسان الى موضعة ...الخ الخ...وطبعاً كل هذا والمعذب يشعر بعذاب لايستطيع أى أنسان

            أو لا تستطيع أى لغة على وصفها من فظاعة تلك العذبات والالام الرهيبة القاتلة.....أنها طريقة شنيعة للعذاب

            نظرت لشيطانى شمروخيل قائلاً فى فزع رهيب:أية العذاب دة...دة شىء لا يحتمل

            رد شمروخيل فى هدوء منفر : دة ياصياد أقل وأول أنواع العذابات الصغرى...دة عذاب الشتام والحلاف

            والمنافق والكاذب والمخادع...واللى متلقيش على لسانة غير كل كذب ونفاق

            الصياد : ياساتر يارب...يعنى دة أصغر وأقل أنواع العذاب !!!!....أمال أكبرهم يبقى أية؟؟!!

            رد شمروخيل : مش قلنا مش عايزين أستعجال .....فية أسئلة فى اللى بيحصل هنا؟؟؟

            الصياد : يعنى هنا هيكون موجود كل الناس الكذابة ..صح؟؟

            شمروخيل : أيوة

            الصياد : طب أنا لية مش شايف حد مشهور من اللى نعرفهم على الارض؟؟؟...أية يعنى كلهم صادقين كدة؟؟!

            شمروخيل: أنا فاهم قصدك....هنا ياصياد ...عذاب الكذب المحدود....يعنى اللى بيكذب على فرد واحد أو عدة

            أفراد أو حتى عشرات ذى النصابين والمزورين ...الخ الخ...لكن فية ساحات تانية للى كذبة بيكون على

            مستوى شعوب وليس أفراد....يعنى اللى بينصب على شعب بحالة ..من رجال الحكم على الارض ...وكمان

            المفاجأة هتشوف كمان رجال دين موجودين فى الساحات الكبرى ..مش هنا ...المكان دة للناس اللى على قد

            أفعلهم الصغيرة...يعنى مش ممكن نعذب اللى بيكذب على زوجتة بخصوص مثلاً أنة بيحبها وعمرة ما خانها

            ...ذى ما هنعذب اللى بيخون شعبة

            الصياد : يعنى هناك هنلاقى النبى الكذاب كمان؟؟؟

            شمروخيل: هاهاها....لا دة بقى مكانة هنرحلة بس مش دلوقتى...مكانة مخصص لية بس

            الصياد: لية يعنى ؟؟...هو على راسة ريشة ؟؟

            شمروخيل فى أستغراب: لا...اللى أنا شفتة أن على راسة عمة مش ريشة

            الصياد : ياعم شمروخيل مش قصدى المعنى الحرفى للكلمة ..قصدى يعنى هو أحسن من الناس التانية علشان

            ينحط فى مكان لوحدة؟؟

            شمروخيل: لا...لا...دة بالعكس ...هى خطيتة تقيلة خالص ...حتى أبليس نفسة الريس بتاعنا ...عملة أستقبال

            رهيب لما حضر هنا ...دة كذبة لحد دلوقتى مفعولة شغال ...وبيوردلنا ناس كتير حتى بعد موتة بأكتر من الف

            عام...دة ياراجل كذبة وكل أنواع خطاياة بندرسها هنا فى السنة النهائية فى كلية أبليس الكبرى...ولازم كل

            متدرب يحفظ طرقة الرهيبة فى الخداع اللى ملهاش ذى...كفاية كدة ..وياللى بينا ..أركب على كتافى علشان

            نروح لتانى ساحة من الساحات الصغرى

            الصياد : أنت بردة مصمم على الطريقة الرخمة المرعبة دة

            رد شمروخيل فى غضب : وأنت مش هتبطل تعترض على كل حاجة

            قال هذا ثم أمسك بقفايا المنحوس معى ووضعنى على ظهرة ثم قال : أمسك كويس ...هيلا ....هووووووب

            تعليق


            • #7
              مشاركة: تذكره لجهنم

              مع طول الرحلة فوق ظهر شمروخيل ولكننى لم أحس بها ...لاننى وللصدق قد سرح عقلى وكل كيانى

              فى لقطات متصلة لحياتى الارضية ...حياتى التى أضعتها بغبائى وقصر نظرى أو هى التى تسربت

              من بين أصابعى...قد تكون ظروفى ...أو ظروف بلدى مصر أو ظروف معيشتى....أو حتى أحلامى

              المستحيلة

              وقد تكون كل هذة الاسباب مجتمعة قد أتفقت على بدون أتفاق بينهم على أن تضيعنى وتضيع مشروع أنسان شريف

              فى وطن جميل نطيف....حاولت أن أحدد بدقة ماهى مشكلتى أو ما هى كانت مشكلتى فى حياتى

              على الارض ...وكيف أننى ولدت وترعرعت مثلما يقولون ...فى مجتمع وبيئة لا تعرف لتفرد الانسان وأبداعة

              أى شىء...بل تعترف فقط بقوة وسطوة المال ...المال اللى مكنتش أحتكم على أى رصيد منة غير بضعة

              جنيهاآ يومياً لاسد رمق جوعى وأحتياجات ذاتى المادية ....أما العبقرية والابداع والشعور بالتفرد...فكل دة

              مش فى مخيلة ولا فى عقول من حولى ...كان الجميع من أكبر راس فى البلد لاصغر عيل يحبى فيها يؤمن

              بأن الانسان المصرى والانسان عموماً لاشىء غير أن عدد ورقم لاشباة مثلة بالملايين

              وأنا فى وسط كل هذا كنت أحس و أشعر بقيمة ذاتى ...ذاتى التى حاولت بكل ماأستطع أن أصل لها وأن أكون

              الصياد اللى أنا عايزة مش رقم ولا عدد...وفوق كل هذا أتت على البلد ...أسراب من اللصوص الذين كسروا

              ما تبقى من أنسانية شعب مصر وطموحة فى مستقبل أفضل

              لقد باعوا لنا الوهم وسلبوا منا أعز ما يملك الانسان ...الا وهو حريتة...حريتة فى الابداع...حريتة فى التعبير

              عن نفسة

              بل وحريتة فى أن يعيش فيها أو يرحل عنها..حريتة فى التفكير....هذا الوطن الذى أهاننى كثيراً ...هل كان ينتظر منى غير أن

              أهينة ولو قليلاً ....وهذا القليل هو قولى لا...وهذا القول هو من أوصلنى لعذاب رهيب...حروب لم تنتهى

              بينى وبين وحوش هذا النظام...حتى وصلت لنهايتى الغير سعيدة بالمرة...أوصلتنى لليأس حتى من رحمة اللة

              قد أكون أخطأت أو أبتعدت عن التمسك بأيمانى ...ولكننى لم أكن يوماً بكافر....حتى وأنا فى أخر لحظات

              حياتى والسم يأكل أحشائى ..لم أكن بكافر...بل كنت أكبر ناقم على الدنيا والزمن وعلى كل من حولى وحتى

              على نفسى....لقد كرهت حياتى وكرهت كل لحظة حاولت فيها أن أحارب الظلم والكفربنعمة الحياة

              ....ولكن لم أكن بكافر....بل كنت أعظم حاقد على كل اللصوص والافاقين الذين أذلونا وأطعمونا المر

              والقهر...لم أكن بكافر بل كنت أقوى صوت يسب ويلعن كل الافكار الانتهازية التى تكالبت على أرضنا وكل

              الاعمال الوضيعة التى أحرقت خيرها وحولتة لرماد

              لم أكن بكافر....بل كنت أشرس محارب فى ساحات الحق والعدل ....وكيف بى أن أسكت..وكل ما حولى

              يصرخ بالفساد والسقوط الانسانى...لم تمر مصر فى أى حقبة من أحقابها القديمة أو الحديثة بتلك الازمة وذلك

              السقوط للانسان....لم يعد الانسان هنا يعمل ليبدع ...بل أصبح كالحيوان يعمل ليسد رمقة فقط..دة لو لقى أصلاً

              عمل....رحمتك ياربى....رحمتك يالهى

              دارت بى الدنيا من هز هذا المغفل شمروخيل بى وهو يصرخ بصوتة الرهيب كصوت الف غراب قائلاً :

              ياصياد أصحى ...أحنا وصلنا

              أقرن قولة هذا بأن وضعنى بجوارة قائلاً بهدوء: هنا بقى تانى ساحة من ساحات العذبات الصغرى

              وأنفتح باب رهيب أمامى ذو شكل لا أستطع وصفة من كثرة تموجاتة ودخلنا ثم قال شمروخيل : هنا بقى

              ياصياد ساحة عذاب خطية الخيانة...ذى اللى بيخونو الامانة..واللى بيخونوا عشرة الاصدقاء واللى بيخونوا

              أزوجهم وزوجتهم....الخ الخ

              نظرت لاسف لاجد ما جعل شعر رأسى يقف كالف مسمار ومسمار من شناعة وغرابة ما أشاهدة تحت أقدامى

              فى تلك الساحة الرهيبة ....ساحة عذاب الخيانة


              **************************
              *********

              تعليق


              • #8
                مشاركة: تذكره لجهنم

                ساحة عذاب الخيانة
                ****************

                هل ما أشاهدة حقيقى أم وهم جهنمى خادع ...أم هو كابوس مرعب شنيع

                كانت تلك الافكار تتقافز فى عقلى من هول ما أشاهدة وأنا واقف بجوار مندوب جهنم هذا المدعو شمروخيل

                أرواح لاتعد ولا تحصى من البشر بكل أجناسهم والوانهم تصرخ بشدة صرخات مفجعة رهيبة لم أسمع مثلها

                طوال عمرى وحياتى على الارض....صرخات لاتنقطع ولو للحظات من فظاعة العذاب الذى يتجرعونة هنا

                أقشعر بدنى وأنا أرى بعيونى التى دارت فى محجريهما كل أنسان هنا يجرى وهو يحاول الهرب من وحش

                رهيب شديد الشناعة فى هيئتة و قسمات وجهة المرعبة...حتى أننى أصبحت أرى شمروخيل كأنة ملاك جميل

                بجوار أشكال وهيئة هؤلاء الوحوش....وكل وحش يجرى مختصاً أنسان بعينة...وكأنة خيال ظلة ...وطبعاً لا

                مهرب من الصياد.... وحينما تقع الفريسة أو المعذب فى قبضة يد هذا الكابوس الرهيب يبدء العذاب ....تخيل

                أنسان لم يأكل طوال أسبوع وفجأة وجد أمامة وليمة دسمة....ماذا سيفعل....؟؟؟؟...هذا ما يفعلة الان كل وحش

                مع المعذبون فى هذة الساحة المرعبة <ساحة عذاب الخيانة>...طريقة رومانية قديمة فى ساحات روما عندما

                كانوا يرمون الشهداء لتلك الاسود والسباع لتلتهمهم فى ثوان...ولكن الفرق هنا رهيب ...فهذة الوحوش رهيبة

                بما لا يقاس عن الاسود الارضية ....والعذاب ينتهى ليبدء من جديد...يعنى لا المعذب يموت ولا الوحوش

                تشبع أبدأ...أنياب رهيبة وكأنها قد صنعت من فولاد...ذو شكل لولبى وتخرج منها ممصات لامتصاص حتى

                دماء الفريسة...وهذة الانياب كبيرة ضخمة ....تستطيع أن تفرم قطار أو سفينة فى ثوان ...فما بالك

                بأنسان....وكل هذا والوحش يعذب أو يمزق الفريسة بهدوء وبطىء وكأنة يتسلى وليس يأكل طلباً

                للشبع...وتخيل أو لا تتخيل <أن كنت من أصحاب أمراض ضغط الدم أو القلب أو من المرعوبين وراثياً>

                تخيل مدى حجم الالام التى يشعر بها المعذب...اذا كانت هذة الالام لها مقدار نستطيع تحديدة...هذة الالام .

                ..ليس لها نظير على الارض ...فلن يستطع أقوى الرجال وأشرسهم حتى وهو تحت تأثير مخدر أن يتحملها

                ولو للحظة واحدة الا بالموت

                تعليق


                • #9
                  مشاركة: تذكره لجهنم

                  نظرت لحبيبى نجم الشباك شمروخيل قائلاً لة : مين دول ...<أشرت على الوحوش >

                  أبتسم شمروخيل أبتسامتة المصبوغة باللون الاصفر قائلاً فى بطىء : دول ....دول بقى ياصياد الخطايا بتاعة

                  المعذبين هنا

                  رفعت حاجبى قائلاً : مش فاهم يعنى أية خطاياهم؟؟...أنا اللى أعرفة أنك تقول دول اللى بيعذبو أو بينفذوا حكم

                  جهنم فى الناس دول بسبب خطاياهم ...مش تقوللى هى دى خطاياهم ؟؟

                  نظر لى شمروخيل نظرة كأنة ينظر لطفل رضيع أو غر يعلمة قائلاً : أنا واضح ودقيق جداً فى كل حرف

                  بقولة ....دول خطاياهم....تقولى أذاى ؟...أقولك أذاى....بص بقى ياسيدى...خطايا الناس دة كانت الخيانة ...صح؟؟

                  قلت لة بسرعة : صح

                  رد قائلاً : طب اللى طول عمرة عايش فى الخيانة ...يعنى حياتة كلها خيانة فى خيانة ...من أول خيانتة

                  لشريكة حياتة وخيانتة فى العمل لصاحب العمل وخيانتة للامانة لو أئتمن على شىء لحد خيانتة لجسدة وعدم

                  المحافظة على عطية الخالق...اللى ذى دة ...مع الوقت ومع كل خيانة بيفعلها على الارض ...بيبتدى يظهر

                  هنا وحش أو حيوان صغير بأسم هذا الانسان وكل ما أشتغلت الخيانة على أيدية ...كبر الوحش بتاعة هنا

                  فى جهنم....يعنى أنت هنا هتلاقى وحوش كبيرة ورهيبة الحجم والقوة والشناعة وبردك هتلاقى وحوش نص

                  نص ...بس حتى أضعف الوحوش هنا ...عندها مقدرة أنها تفترس البشرية كلها اللى عايشة على الارض فى دقايق معدودة

                  هززت رأسى فى قوة حتى لا أسقط أرضاً من هذا الدوار الذى حل بى لسماعى لهذا الشرح الممتع ثم قلت

                  لشمروخيل: يعنى كل الوحوش دة هى من صنع الانسان ؟؟

                  رد شمروخيل : لا....قصدك هى من صنع أفعال الانسان وخطاياة

                  بص ياصياد ...اللة مابيظلمش حد ....وكل واحد بيشوف هنا نتيجة أفعالة اللى فعلهاعلى الارض ....وكل

                  واحد هنا بياخد كل حقة ...يعنى مستحيل هتلاقى واحد بيتعذب مقدار أكثر أو أقل مما فعل على الارض

                  قلت لشمروخيل: بس ياشمروخيل ياخويا...العذبات دة رهيبة ...مستحيل هتقيس العذاب هنا بنفس اللى عملة

                  الانسان على الارض...دة ياشوشو ....الدقيقة هنا والعذاب دة ولو لثوانى أشنع الف مرة واكبر بكتير من

                  خطايا عمر الانسان كلة ولو كان عمرة الف عام؟؟؟أذاى بقى بتقول أن العذاب على قد الخطية؟؟

                  &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

                  نظر لى شمروخيل فى هدوء قائلاً : يا عزيزى الصياد ....كلامك على راسى من فوق .....بس موضوع

                  العذاب ودرجاتة وشدتة وما الى ذلك ...كل دة شىء نسبى...مش أكتر ولا أقل

                  حركت رأسى علامة الاعتراض قائلاً لهذا العالم الجهنمى : لا...لالا...أية الكلام دة !!!...يعنى اللى يشكة

                  دبوس ...ذى اللى تشكة عقربة مثلاً...والا اللى تصدمة عجلة أو سيكل...ذى اللى يصدمة قطار تربينى

                  مثلاً....هاهاها...كلامك دة مش معقول ياشاو شاو ياخويا

                  رفع شمروخيل كفة الرهيب فى وجهى قائلاً: حيك على شوية ياصياد....كل حاجة بالعقل والمنطق تتفهم

                  وتوصل المخ...صح؟

                  قلت : صح

                  شمروخيل: تعرف تقوللى أذاى بتقيسوا الالام على الارض...وأية هى وحدة قياس هذة

                  الالام؟؟؟...ها...تعرف؟؟؟

                  هرشت فى يافوخى من فوق ثم قلت: على ما أظن لحد دلوقتى مفيش حاجة بتقيس الالام ولا أعرف وحدة

                  لقياسة...

                  شمروخيل: طب تقدر تقوللى ...لو أحنا ضربنا مثلاً شاب قوى يافع بعصا من الحديد مثلاً....وضربنا فتاة

                  رقيقة بنفس العصا .....أية اللى حيحصل للاتنين...ها...تخيل كدة..

                  نظرت للفضاء الشاسع فوقى رافعاً مخيلتى ثم قلت: على ما أتخيل كدة....الشاب ممكن يصرخ من الالام ...أو يقع من شدتها ...أما الفتاة فمتهيئلى كدة ...أن المكان اللى هيكون مكمن الضربة هيتمزق أو ينكسرلها ضلع أو تغمى عليها

                  رد شمروخيل قائلاً : صح ....أجبتك معقولة ....طب والشعور بالالام ؟؟

                  قلت : لو قصدك مين هيشعر أكثر بالالام...طبعاً الفتاة الرقيقة

                  رد : حلو قوى ..أهو أحنا وصلنا للى عايزينة.....اللى أنا عايز أعرفهولك ...أن الالام الارض ممكن من

                  شدتها أنها تعمل تدمير للاعصاب ....فيموت الانسان لوقتة ... ودة اللى أسمة عندكم على الارض الصدمة

                  العصبية..وطبعاً الصدمة العصبية دة درجات...منها البسيط ومنها الشديد وطبعاً منها القاتل...أما هنا فمهما

                  حدث من شدة الالام التى لا تطاق على الارض فمستحيل أن المعذب يموت....دة

                  أولاً...أما ثانياً....فالمعذب هنا أعطاة الخالق تحمل أكثر للعذاب حتى يشعر بها وتعطى نتيجتها المطلوبة...بس

                  مش معنى كدة أن المعذب يكون مثلاً مرتاح وحاطط رجل على رجل ومستحمل بهدوء الالام هنا...لا

                  طبعاً....لقد أعد المعذب هنا ليكون مرهف الاحاسيس الجسدية والنفسية والروحية أيضاً.. للشعور بتلك الالام

                  وفى نفس الوقت تحملها لاقصى درجة ...يعنى ذى ما قلتلك أن الالام شىء نسبى .....وعلى الارض

                  الانسان الخاطى اللى مثلاً خان وبيخون زوجتة ...بيكون شعورها أية من خيانتة...طبعاً الام فظيعة لشعورها

                  بالمهانة...ونفس الشىء الانسان اللى بيكون قاتل....بيزرع الالام فى نفس ضحيتة وبعدة فى أسرة الضحية

                  واللى بيتعذب على أيد قساة القلوب اللى بيسرقوا شعوب...قوللى أية شعور اللى بيعذبوة؟؟


                  دمعت عيناى وأنا أتذكر ما حدث لى أيام ما كنت عايش على أرض الشقاء والتعب وكأن الذى حدث ...حدث منذ لحظات ..نظرت لشمروخيل قائلاً: عارف عارف...الانسان دة بيحس بالمهانة والزل لابعد الحدود...ولو كانت الام جسدة شنيعة ولكنها تنتهى مع الوقت...فالالام روحة ونفسة رهيبة لا تقاس ولا تنتهى أبداً..أنهم يزرعون الالام والحقد فى أرض هذا المعذب المهانة أدميتة....

                  شمروخيل: طب ..مش كفاية كدة وياللى بينا على الساحة التالتة..أركب...هيا

                  الصياد: حاضر

                  وفعلاً ركب الصياد فى مكانة على أكتاف شمروخيل الذى قال قولتة الشهيرة: أمسك كويس

                  ....هيلا...هووووووب


                  ***********************************

                  وغداً مع الجديد من الاحداث

                  محبتى

                  الصياد

                  تعليق


                  • #10
                    مشاركة: تذكره لجهنم

                    مقابلة مع أبليس
                    *************

                    وقبل أن يهبط شمروخيل بى الى الساحة الثالثة سمعتة يتحدث مع نفسة ....وبعدها دار بى دورة كاملة وهبط بطريقة رأسية سريعة جعلتنى أتجمد من شدة الرعب وهرب الدم فى عروقى من هذا المتهور ...ثم صرخت فية بكل قوة وأنا متشبث بأكتافة بكل ما أتيت من عنف لم أعرفها فى نفسى من قبل....نقول أية ...حب الحياة والخوف من الموت..ولكننى ميت فعلاً ..قلت لهذا الصاروخ الهابط بى لارض جهنم بكل قوتة وكأنة سيحفر نفق برأسة بها :...ياعم شمروووخييييل...انت اتجننت والا نمت على نفسك....هدى السرعة شوية أرجوك...أتوسل اليك...أنا قلبى هيقف من الهبوط الرهيب دة

                    ضحك شمروخيل صارخاً بى: متخفش ...أنت خايف من أية؟؟؟يعنى لو وقعت هتموت...مانت ميت ياحبيبى ....
                    الصياد: طب أنت رايح على فين كدة بالصلاة على أبليس؟؟

                    شمروخيل: معلش الرحلة أتغيرت ...أصل جانى
                    message

                    نظرت فى ذهول لشمروخيل قائلاً : أية ياخويا ؟؟..جتلك رسالة؟؟...هو المحمول نزل هنا كمان؟؟...طب أنت تليفونك كرت والا خط...هاهاهاها

                    شمروخيل: أنت بتتريق على ...هنا الرسايل من الدماغ للدماغ طوالى مش محتاجين أجهزة نقل ياحلو

                    قال هذا ثم أقترب بشدة..وأصبح قاب قوسين أو أدنى من الارض فأغلقت عينى من هول مشهد الارض وهى تقترب منى بشناعة...ولكننى بعد ثوانى لم أشعر بأى أرتطام ففتحت عينى لاجد نفسى فى أسفل سافلين ...نظر لى شمروخيل قائلاً : خلاص الرحلة وصلت للمحطة أنزل بقى

                    نزلت بهدوء قائلاً لة : أحنا فين ياشوشو

                    رد شمروخيل قائلاً : أحنا على أبواب قاعة الرئاسة الجهنمية

                    فزعت من هذة الاجابة صارخاً فى شيطانى: أية...أية اللى جابك هنا دلوقتى ؟؟

                    رد بسرعة وهو يسرع الخطى وأنا طبعاً الهث خلفة: مش قلتلك من شوية جاتلى رسالة

                    الصياد : من مين الرسالة دة ؟؟

                    شمروخيل: < وقف عن الهرولة وأستدار نحو وأقترب من رأسى > قائلاً فى شماتة أحسستها فى لهجتة: رسالة من الريس ...من كبير القعدة....من رئيس الهاوية...من أبليس نفسة...

                    صعقت ...بشدة وتسمرت فى مكانى وكأننى تمثال شمعى ...أو قطعة من الحجر ...ثم نفضت عن نفسى بعد ثوان هذة البلاهة التى أصابتنى من هول الموقف الذى أنا فية الان قائلاً : يعنى...أحنا...دلوقتى...هنقابل...أب..أبل..أبلي...أب ليس!!

                    رد شمروخيل فى قوة وهو يهزنى قائلاً فى مرح مش معهود فية بالمرة : أية ياصياد ...أنا كنت فاكرك أشجع من كدة...وأية يعنى لما تتقابل مع الريس بتاعنا؟؟؟ ما أنت كنت كدة كدة هتقبلة ....يعنى دلوقتى أحسن ...وكمان الريس بتاعنا ذى الفل وأنسان جدع قوى

                    نظرت لهذا الاهبل قائلاً لة : أنسان ؟؟...مين دة الانسان ياعم شمروخيل؟؟؟ أبليس؟؟؟

                    هز شمروخيل رأسة فى قوة قائلاً بسرعة : أسف ..أسف ...قصدى هو شيطان حلو خالص ...شيطان جدع وصاحب صاحبة

                    أبتسمت أبتسامة الغريق الذى أضحى بينة وبين الغرق والموت شعرة قائلاً لهذا الشيطان الانجليزى اللى مش عايز يسبنى فى حال سبيلى..... وأنا فى كامل اليأس والقنوط : صاحب صاحبة؟؟؟..ياساتر يارب

                    رفع شمروخيل أصبعة فى وجهى ..<أذا كان هذا الذى رفعة فى وجهى يسمى أصبع> محذراً : هس.....بس...أنت بتقول أية...<وتلفت حولة فى خوف شنيع ...لم أشاهد شوشو خائف قبل ذلك أبداً...ثم أكمل كلامة بصوت يصعب على الكافر: أوعى...حسك عينك تقول أى لفظ أو كلمة فيها اللة أو يسوع أو المسيح أو أى شىء يخص السما ...فاهم..أوعى ..لحسن تكون نهايتى.... ونهايتك قبلى كمان...أوعى ياصياد ..أرجوك

                    ضحكت من هذا الرعب الذى أرتسم على قسمات....< أو حفر> وجة شمروخيل ثم قلت لة فى تسائل : طب وأية اللى هيحصل يعنى...ماحنا متأندلين..وقعدين هنا فى جهنم...على رأى المثل اللى قال....قالوا للقرد هنصخطك...رد وقال ..أكتر من كدة أية...هتخلونى غزال..هاهاهاها

                    هل رأيت يوماً شيطان يلطم ويولول ذى الولايا...دة اللى حصل لصاحبنا ..أقصد صاحبى شوشو الذى بدء فى وصلة ولولة رهيبة مع دخول موسيقى قوية مؤثرة من اللطم على كهوف خدودة ثم قال : أنت كدة مش هتجبها البر معانا...أحنا هنا فى الدرك السابع من جهنم ..عارف يعنى أية؟؟؟
                    الصياد : لا...مش عارف؟؟

                    شمروخيل: يعنى دة أشنع وأبشع طبقة من طبقات جهنم ...دة حتى الشياطين بتهرب من الخدمة هنا ..واللى أهلة دعين علية...يتسجن هنا.... مننا..أو منكم

                    ولو لا قدر القدر وسمع الريس كلمة من هذة الكلمات هتروح ورا

                    الصياد: أية هنا كمان ..هروح ورا الشمس..هو الموضوع دة ورايا ورايا..فى الدنيا والاخرة كمان..دة أية الحزن الازلى دة والنحس اللى مش عايز ينزل من فوقى..خلاص يابا...خلاص كفاية ولولة ذى الحريم كدة ...أمسك نفسك شوية..وأنا أوعدك أنى مش هجيب سيرة حد يعكنن مزاج الباشا الكبير بتاع جهنم...أوعدك

                    شمروخيل : طب ياللى بينا

                    وهنا فتح شمروخيل باب كبير جداً...فخم ....باب ذى أبواب مكاتب كبار رجال الدولة...أو الكون.. ثم دخل فى أحترام وأنا طبعاً خلفة وكأننى تلميذ بليد رايح عند ناظر أو مدير مدرستة ومعاة ولى أمرة...

                    كانت المفاجأة كبيرة على نفسى مما وقعت علية عيناى..لقد كنت منتظر أن أرى مكتب أبليس عبارة عن بركان وحمم وهو يجلس فوق هذة الحمم ويمسك فى يدة بشوكة هائلة الحجم لزوم الغز والضرب وأن أجد جماجم تتدلى من سقف هذا المكان ودخان يملاء الهواء من حولى ...وأشياء كثيرة من هذا القبيل مثلما نشاهدة فى الافلام السينمائية...ولكن ما شاهدتة أبعد ما يكون عن كل هذا بمراحل ...أقصد عكس كل ذلك...نعم لقد وجدتنى فى قاعة فسيحة جداً ..على أحدث صيحة فى الديكورات .وسجادة حمراء فخمة مفروشة على أرضية هذة القاعة بالطول وفى نهاية القاعة ونهاية السجادة كان هناك رجل يجلس خلف مكتب بيضاوى الشكل مثل مكتب البيت الابيض الامريكى...وهذا الرجل شديد الاناقة يلبس بدلة لها الف لون ولون...مموجة لا تعرف لها أستقرار على لون معين...ورباط عنق على ما أظن أشتراة من أفخم بيوت الازياء الايطالية....ولة هذا الرجل وجة غاية فى الرقة والجمال ذو عيون زرقاء اللون وذو شعر أحمر قانى ناعم الملمس...ومع كل حركة منة كانت خصلات شعرة تقع على عيناة فيرفعهم بكل وسامة ورقة متناهية....نظرت لشمروخيل قائلاً لة: مين دة ؟؟؟

                    رد وهو يتقدم بأحترام : دة الريس بتاعنا هنا ..دة أبليس

                    فزعت من أجابة شمروخيل...ثم أجبتة بسرعة : الحليوة دة ...أبليس !!!!!!!...ياعم قول كلام تانى..

                    نظر لى شمروخيل ثم رفع وجهة للرجل قائلاً فى قوة وأحترام كبيرين: مساء الزفت واللهاليب ياريس

                    نظر أبليس لنا وقال فى هدوء وبصوت غاية فى العزوبة وكأننى أسمع مقطوعة موسيقية للسداسى شرارة أو الاخ بتهوفن: مساء القطران عليك ...مين دة ياشمروخيل؟؟

                    تنحنح شمروخيل وقال بكل كياسة :دة اللى سماحتك وشيطانتك طلبتة الان..دة الصياد

                    وقف أبليس فى سرعة ثم قال : دة...هو صائد الذباب؟!!!!

                    لماذا أحسست بالمهانة والاهانة من هذا الرد ...لا أعرف...ثم نظر لى أبليس قائلاً : أهلاً...أهلاً...

                    **************************************


                    تعليق


                    • #11
                      مشاركة: تذكره لجهنم

                      الحقيقة الشنيعة
                      ************

                      تقدمت من الذات الابليسية تقدم المجنون المقدم على الموت تحت عجلات دبابة ثم قلت فى شىء من الرهبة :

                      مساء الخير يافندم

                      لكزنى شمروخيل بكوعة المدبب فى جنبى فصرخت من شدة الضربة وكأنها قرون لثور أسبانى

                      عفى....ولكننى عرفت مغزى هذا الضربة عندما صرخ فى أبليس: أنت بتقول مساء الخييررررر..

                      تلفت حولى أبحث عن مخرج أو هروبة من هذا الموقف وتلك الزنقة المفاجأة ثم قلت : أية ؟؟..حصل ..أية

                      ياعم...هو أنا عملت حاجة لاسمح الل ....فمسكت الكلمة قبل أن تخرج من لسانى ..لسانى دة اللى مش هيجبها

                      البر معايا...وبلعت الكلمة ..أكيد عرفتم أنا كنت هقول أية

                      نظر لى أبليس من تحت لفوق ثم هدء قليلاً وقال: بص ياصياد...هنا ممنوع منعاً باتاً تقول الفاظ مش محبوبة

                      ولا مقبولة هنا..يعنى أنت لما تقولى مساء الخير ..كأنك بتشتمنى وبتلعن سلسفيل جدودى ..دة لو لى جدود أصلاً...

                      نظرت لشمروخيل فى حيرة ثم قلت لابليس: طب لما أحب

                      رجع للصراخ تانى وقال : يادى النيلة ...أية يابنى..قبل ما تتكلم أى كلمة ..فكر فيها الاول ...وشوف

                      تنفع هنا والا لا...لاخر مرة...لا عايزك هنا تقول أحب ولا خير ولا أى شىء من الكلام دة ...مفهوم

                      قلت فى رعب : مفهوم

                      أبليس : طب لما تكرة تسلم على حد تقولة أية ؟؟

                      الصياد : أقولة أية...أقولة أية؟؟؟...أيوة أيوة ..أقولة مساء الفل

                      صرخ أبليس فى وجهى وتلون وجهة باللوان الغضب : أية ...تانى؟؟

                      الصياد : سبنى أكمل ...هو جنابك وقفلى عالوحدة...هقولة...مساء الفل الدبلان...مساء الصبار اللى من الشوك

                      ومن المرار مليان...مساءك ياأبليس كلة قطران فى قطران

                      لاول مرة أرى أبتسامة أبليس ..الذى هدء وقال : أيوة كدة....البنى أدمين دول ياجدع كائنات بتتعلم بسرعة ومش

                      بس كدة ..دة كمان بتتفوق علينا ساعات فى المكر والخداع والشر وكل مالذ وطاب

                      رجع أبليس لمكتبة وقال فى حنان الاب ونعومة الحرير وصفاء الانهار: أنت أتعذبت والا لسة؟؟؟

                      وكأنة بيعزم على أو بيشوفنى أخذت حقى من زيادة مرتب أو مكافأة أو عيدية!!!

                      بلعت ريقى الذى أضحى كالصحراء القاحلة ...فتنحنح شمروخيل وبثق فى وجة أبليس فصعقت من هذا الفعل

                      الشنيع وأنتظرت المجهول من أبليس لى ولهذا المتخلف المدعو شمروخيل..ولكن يالا المفاجأة ..لقد نظر أبليس

                      قائلاً لشمروخيل: فية أية ؟؟

                      شمروخيل: يسمحلى شرك وخستك أنى أتكلم

                      أومىء أبليس لشمروخيل برأسة ..فأكمل شوشو قائلاً : عظمتك ..الصياد لسة واصل النهاردة بس ..وطبعاً

                      نظام المكان هنا يتطلب الاول أنة

                      رد أبليس بسرعة: أيوة..أيوة..خلاص ...فسحة فى جهنم الاول وعرفة كل الساحات وطبقات جهنم وبعديها

                      يرجعلى هنا علشان ننظر فى الدوسية بتاعة ونقيس خطاياة من كتاب حياتة

                      تنفست الصعداء كما يقولونى <ماأننى لاأعرف معنى الصعداء اللى هتنفسها دة>...بس كلمة فسحة شوية دة

                      مريحتنيش خالص ..ذى أفلام السيما المضروبة

                      رد شمروخيل قائلاً : سيادتكم تأمرنى بشر دلوقتى

                      أبليس : لا..لا...خد الصياد وكمل الزيارة

                      ثم التفت لى قائلاً : عايز تعرف حاجة منى ياصياد قبل ما أنهى المقابلة؟؟؟

                      قلت فى رهبة : لو سمح شرك وخساسة طبعك...ووضاعة أصلك أنى أعرف حاجة من جنابك

                      ضحك أبليس بشدة ثم قال : قول ..قول...بيتك وجهنمك

                      الصياد : معليش لو فيها تناحة ووضاعة وسماجة منى أنى أعرف ..شكل وهيئة حضرتكم ...هى كدة والا

                      عامل عملية كذب وتجميل لخلقتك الشنيعة..؟؟

                      هنا نظر لى شمروخيل ورأيت الدموع تنساب من عيناة..دموع تغلى بشدة وكأنها تخرج من سخان للمياة .

                      <.ياخبر أسود أنا باين على عكيت الدنيا فى بعضها>

                      قال أبليس : أنا أول مرة حد يسألنى السؤال دة !!!..ماشى هجوبك..المرادى بس ..ذى ما تقول كدة

                      دسكاوند..أو

                      أوكازيون...طبعاً دة مش شكلى الحقيقى..أنت ياصياد أو غيرك لو شاف هيئتى وشكلى الحقيقى..مش هيستحمل

                      يعيش تانى...هيتحرق عالطول...بس أنا ممكن أوريك شكلى من ورا ستارة

                      وفعلاً قام أبليس ونزلت بيننا أنا وشمروخيل من ناحية وأبليس من الناحية المقابلة ستارة وكأنها حائط من

                      الفولاد...ولكننى رأيت أبليس من خلفها أو لنقل بدقة رأيت خيالة ..وهو يتحول الى..الى ..وحش رهييييب

                      غاشم ضخم من النيران فأحسست أن قلبى سيقف ..فصرخت بشدة: كفاية كدة..وحش أقوى كدة...أستودعك

                      جهنم ياريس وبئس المصير....ثم التفت لشمروخيل قائلاً لة ..ياعم يالا بينا قبل ما يهدم الحيطة دة ..ويهجم علينا

                      جرى شمروخيل وأنا خلفة وهو يقول : مانت أفعالك كلها تودى الدرك الاخير ياصياد..حرام عليك...أنت

                      ناوى تخلص على وأنا لسة فى عز شبابى...ياأبنى أنا عندى عيال عايز أربيهم

                      قلت لة ونحن نخرج مسرعين من الباب : أعذرنى ياشوشو..الواحد مبيتعلمش بالساهل..وأوعدك ...وعد خاطى

                      ..لشطانة ..أنى مش هسأل فى أى حاجة تخص صاحبنا دة تانى أبدأ

                      نظر لى شمروخيل بعدما واقف وهو ينهج بشدة حتى أنتظم تنفسة ..وخرجت من منخارية صحابة سوداء مهببة فقال : طب ياللى بينا...أركب عالكتافى

                      وفعلاً ركبت وجلست رجل على رجل وقلت : سوق ياسواق

                      ضحك شمروخيل وقال : ماشى..حاضر جنابك

                      أمسك كويس

                      هيلا...هووووووووب

                      تعليق


                      • #12
                        مشاركة: تذكره لجهنم

                        أستراحة خمس نجوم
                        *****************

                        التفت لى صاحبى وهو محلق فى ضباب سماء الجحيم بعدما خرجنا من الدرك الاسفل قائلاً:

                        بقولك أية ياصياد

                        نظرت لة فى تسائل ..فأكمل كلامة : الساعة دة ساعة غدا...وراحة لى....ماتعمل فى معروف وننزل شوية نقعد قعدة طرية كدة ونأكل لقمتين...علشان كمان يكون بيننا عيش وملح ومحدش يخون التانى فى أى وعد..موافق؟؟...ولو مش موافق نكمل الرحلة...قلت أية؟؟

                        نظرت لة بشدة غير مصدق لهذا الهراء <مثلما يقولون فى المسلسلات العربية التعبانة >>..فقلت لة : ماشى ياعم شوشو...بس مش كان أحسن ..قصدى أوحش تقول ..متعمل فى متلوف مش معروف....وكمان أية هيى القعدة الطرية اللى ممكن أستناها هنا!!!!....وكمان عيش وملح.!!!!...طب قول ...ظلط ولهليب والا ولعة وشياط..هاهاهاها

                        ضحك شمروخيل قائلاً : يعنى موافق...طب ياللى بينا على أستراحة لهليبو

                        وفعلاً عرج بى الى مكان غاية فى الشناعة ...عبارة عن منطقة صحراء جرداء لازرع فيها ولا ماء...ودلفنا الى مغارة تتوسط هذا المكان...وفوق المغارة توجد كتابة بالنيران المشتعلة تقول

                        << أهلاً ومرحباً بكم ياأوباش .. فى أستراحة ومطعم وكافر شوب ...لهليبو >>

                        ضحكت بشدة وأنا أقرأ تلك الكلمات قائلاً لصديقى: حلوة...حلوة كلمة كافر شوب دة

                        نظر لى شمروخيل قائلاً فى ود : ممكن منتكلمش دلوقتى خالص لحد مانطفح ..

                        أنا : أوكى

                        دخلنا لقاعة غاية فى الروعة البشعة...أو بشاعة الروعة...لو كان هناك وصف لها غير هذا...ولكن هى الحقيقة لما أشاهدة بعينى...قاعة فسيحة ذات أضواء شيطانية تغلب عليها روح المجون والالام من كثرة الالوان الحمراء بكل درجاتها التى نعرفها والتى لانعرفها من قبل....الحوائط عبارة عن أمعاء لوحش أو حوت أو لمخلوق ضخم...وتسيل من تلك الامعاء دماء كالشلال...ولكن للصدق تسيل بنعومة وذوق غاية فى العبقرية....مع وجود لبعض العيون المتفرقة هنا و هناك على تلك الحوائط...عيون شديدة الحمار والقسوة ..وتتحول بين الوقت والاخر الى عيون تبكى بمرارة وندم...فنظرت لصديقى الصدوق شوشو قائلاً لة : أية دة ياعم..هى دة الكافر شوب بتاعتكم...حرام عليك وعلى اللى...

                        قاطعنى ساحباً يدى بقوة الى أقرب طاولة وأجلسنى فوق كرسى...وللصدق ..لا أعلم بالظبط هل الذى أجلس فوقة كرسى..أم..أم خازوق؟؟ ..لقد أحسست بلهيب شديد فى ....فى...لمؤخذة فى.....مؤخرة قفايا..<أفهموها أنتم بقى>

                        المهم..حضر الينا من العدم وحش شديد البشاعة ..طويل القامة نحيف الجسد يمسك فى يدة بفوطة أذا كان هذا الشىء الممسك بة يسمى فوطة هنا..شىء أشبة أو أقرب ما يكون من حتة خرقة بالية أو هى قطعة من ملابس لشخص قد حدثة لة حادثة ودهسة قطار..فالقطعة كانت تسيل منها الدماء

                        نظر لنا هذا الجرسون المتوحش قائلاً فى تناحة يحسد عليها : أف...أية الزباين العرر دة...نهاركم أسود ويومكم أغبر مطلعتلهوش شمس...وليلكم ضباب بينقط أسمنت وجبس..طلبات الاباعد أية ياحوش منك لة ..طلبتكم أية يا أكسلنس

                        أنفجرت فى التنح الرخم دة صارخاً فية : دة ليلتك أنت ويومك أنت ونهار أهلك أنت اللى باين علية مش طلعالة شمس ولا حتى قمر...يابايخ...ياكالح... ياسابح فى بحور الرخامة

                        ..ياواخد كاس جهنم فى الغلاسة ...والتناحة...والتلامة

                        ولكن هذا الدهل ضحك و بكل سماجة ورذالة رد : أشكر سيدى على هذا الاطراء وهذة الكلمات العزبة ..أرجوا لك طعام بالسم الهارى أنت والمدعوك اللى جنبك

                        نظرت لشمروخيل ..علشان يرد على الداهية دة الواقفة أمامنا..ولكن لا مجيب فالاخ شمروخيل كان منهمك بكل جوارحة وكل عيونة التى تعدت الخمسة فى لاستة الطعام الموضوعة أمامة..فلم يلقى بالاً لمهاتراتنا أنا وهذا الجرسون قليل الادب ..غير أنة تكلم بعدما سألة الجرسون عن الطفح الذى يريدة فقال : أنا عايز أطفح طبق معكرونة وزود السم شوية...وكمان صحن كوارع بالفتة...وطاجن نخاع بالبصل والتوم

                        نظر لى الجرسون قائلاً : وحضرتك..تطفح أية؟؟

                        قلت بغباء مستحكم : نفس الطلبات

                        الجرسون: والحلو أية؟؟..والا يكون مشروب؟؟

                        رد شمروخيل بسرعة : الحلو ..الحلو...ياريت يكون مهلبية ملهلبة...وزجاجة مياة فوارة بالشياط من الدرك السابع

                        نظر لى الجرسون سائلاً : وحضرتك؟؟

                        قلت بكل سذاجة: شرحة

                        وهنا أنحنى الجرسون وأختفى ..مثلما جاء من العدم مثلما ذهب

                        نظرت لصديقى شمروخيل قائلاً : طب ياصاحبى ..هو هنا الحساب بيكون أذاى؟؟

                        رد شمروخيل فى غباء: الحساب..؟؟..أى حساب؟؟؟

                        قلت لة فى هدوء : حساب الطلبات دة...والا يكونش هنا نظام سفلئة..والا كريدى كرت..والا على الفاتورة بتاعة جهنم؟؟؟

                        ضحك شمروخيل ..فخرجت حممة فى وجهى فوقعت على الارض صارخاً فية: ..حاسب..حاسب ياعم ..أنت بتنسى بسرعة لية؟؟..هو دة كان وعدك لية بردة؟؟؟

                        رفعنى شمروخيل بعدما أغلق فوهة بركان فمة قائلاً : معليش ..أصلك فكاهى جداً ياصياد وبتفكرنى بأخر واحد أستقبلتة هنا فى جهنم...الشيطان يمسية بالشر..كان جدع ذيك كدة ..بس ياخسارتة..

                        نظرت لة ..متسائلاً ..فأكمل : خلاص أنتهى ياحبة قلبى علية....راح فى الوبا...أتبخر فى الهاوية

                        بلعت ريقى الذى أضحى كالخشبة وقلت فى تردد ورعب: يعنى أية راح فى الوبا؟؟...يعنى أية أتبخر ؟؟؟

                        أبتسم شمروخيل وهم أن يجيب ولكن جاء الجرسون وهبد الاطباق فوق الطاولة وأختفى فنظر شمروخيل لى

                        قائلاً : بقولك أية ..كفاية دلوقت الكلام ونخش على الاكل واللغ والطفح

                        أذا جاء الطعام ...سكت الكلام

                        قلت لة فى غيظ مكبوت : حاضر..أتفضل أطفح ..بالسم الهارى

                        رد لى من خلال فمة الذى أمتلىء بالطعام : ..بونى باتى

                        قلت فى عقل بالى ..ياسلام ...أما شيطان مثقف ..كمان بيتكلم لغات حية وميتة !!!

                        نظرت للاطباق المرصوصة أمامى ..وتقدمت بيدة الممسكة بملعقة رهيبة هى اقرب لمقلاع منها لملعقة وغرزت المقلاع أقصد الملعقة فى أول طبق وقعت علية عيناى..وأذا بها تخرج الملعقة من هذا المدفن المسمى طبق بأرجل حيوان أو للدقة كارع قرد مسلوخ ..فرميت المقلاع من بشاعة المنظر وقلت لشوشو : أية القرف دة ؟؟

                        رد بدون أن ينظر لى وهو منهمك فى اللغ: دة الكوارع

                        قلت لة : كوارع؟؟..كوارع أية دة؟؟

                        قال بكل هدوء : كوارع الجحيم ...هى حيوانات تصطاد من بحر الظلمات

                        أنا : حيوانات أية دة..مائية ..ذى الاسماك عندنا على الارض؟؟؟

                        هو: لا..لالا..دة كائنات بتكون أنتهت صلاحياتها فى تعذيب المعذبون فلا تستطيع الحياة وتسقط فى أعماق بحر الظلمات..فعلشان ننضف البحر من الزيادة بيصطدوها وتتاكل هنا...كفاية كدة وسبنى اتسمم

                        أنا فى رعب: ياساتر أستر على عقلى

                        هو فى ضيق : مش عجباك الكوارع.. ..أطفح من الطبق التانى

                        أنا فى يأس : حاضر..حاضر

                        وفعلاً تقدمت يداى بالملعقة وحفرت فى الطبق الثانى وخرجت ب....ب....أية دة!!!مش عارف أية الشىء اللى بيسيل من الملعقة دة ..كأنة شربة لزجة جداً او هى أقرب للجيلى..فقلت لصاحبى: معليش أستحملنى شوية..أية اللى فى الطبق التانى دة ؟؟

                        رد شمروخيل بعدما نظر نظرة غاضبة خاطفة لطبقى ورجع ينظر للطعام الموضوع أمامة وكأنة حارس على الطعام خوفاً من سرقتة قائلاً لى بكل بساطة : يعنى مش عارف أية دة؟؟...دة طبخة شيطانية من نخاع وحوش برية جهنم..ممزوجة ببعض الزفت الحار

                        تركت مقلاعى أقصد ملعقتى فى أسى واضح فنظر لى شمروخيل قائلاً : طب كل من المعكرونة دة..دة هتعجبك قوى ...صدقنى

                        أنفرجت أساريرى<مع أنى لا أعرف معنى كلمة أساريرى ..بس أنا بسمعها كدة فى الراديو أو المذياع >>

                        وتقدمت بشوكة رهيبة الشكل وكأننى سأدخل بها حرب طروادة أو سأغز بها فيل وليس معكرونة..أخذت أأكل من هذا الطبق بحذر ثم فى نهم واضح وأنا منسجم بشدة..فالمعكرونة للحق كانت فى غاية الروعة واللذاذة ..وبعد أن نسفت أكثر من نصف الطبق أحسست بأشياء تلعب فى قولونى المستعرض..كأن هناك سباق رالى فى معدتى ..فقلت بكل حذر..وخوف : شمروخيل...شمروخيل ياخويا..هى المعكرونة دة معمولة من العجين ذى عندنا؟؟..والا حاجة تانية؟؟ها....شمروخيل رد على ارجوك ..أنا حاسس أنى أكلت حاجة صاحية وبتلعب فى بطنى ..لا..لا..دة مش بتلعب دة بتجرى رايحة جاية فى بطنى..أية الى أنا أكلتة دة؟؟ماتكذبشى على ..رد أرجوك

                        هبد شمروخيل الطبق اللى كان مسكة بأيدية الاتنين ورد وقال : بص بقى..لو عايز تكمل معايا المشوار..أنسى كل حاجة عن الارض ..وسيرة الارض..<على رأى الست أم كلثوم >..دة أولاً ..أما ثانياً ..لو عايز تعرف أنت أكلت أية أو المعكرونة دة معمولة من أية ...فمتخافشى كدة..دة شىء موجود عندكم كمان

                        فرحت وقلت: أية..ها..معمولة من أية.؟.من القمح مثلاً؟..والا من الشعير ؟

                        رد شمروخيل فى غموض : لا ياسيدى..دة معكرونة أسباجيتى..عارف يعنى أية معكرونة جهنم الاسباجيتى؟؟

                        قلت فى رعب : لا..محصليش الشرف قبل كدة....يعنى أية ؟؟ها...

                        نظر لى شمروخيل مقترباً من وجهى قائلاً : معمولة من ...من ثعابين بحر السعير اللى فى الدرك الخامس من جهنم

                        لا أعرف كم المدة التى وقعت فيها مغشى على ..ولا كيف أستطاع شمروخيل أن يفيقنى من الصدمة العصبية التى هجمت على بعدما فتحت عيونى ولاأعرف كيف هجمت علية..ولولا تدخل القدر لكان شمروخيل فى عداد الشياطين الاموات

                        تعليق


                        • #13
                          مشاركة: تذكره لجهنم

                          صفعنى شمروخيل بشدة حتى أترك زمارة رقبتة ...فطرت لمسافة كيلو متر أو أكثر قليلاً.من شدة الصفعة..وبعدها أوقفنى شمروخيل من سقطتى قائلاً فى غيظ: بجد ..حرام عليك اللى أنت بتعملة فى !!..بجد أنت أشنع أنسان وأجن مخلوق قبلتة وأستقبلتة هنا...أنا حاسس وأحساسى عمرة ما يخيب..أنى هروح فى الوبا من تحت رأسك ...أعقل أرجوك كدة وأركز شوية..أية يعنى لما تاكل ثعابين بحر السعير!!!
                          امال لو بختك وأفعالك ودوسيهك رموك هناك فى قلب بحر السعير

                          نظرت لة فى رعب فأكمل:..عارف ساعتها ..مش هتاكل ثعابين بحر السعير..لاياحلو دة أنت اللى هتكون الوجبة الرئيسية بتاعتها ..هاهاها..ووحوشها الرهيبة وحتى

                          أعشابها المرجانية الفتاكة

                          دارت بى الدنيا من حولى ..أو بدقة أكثر..دارت بى جهنم من حولى فسقطت مما ينتظرنى

                          نظر لى شمروخيل مشجعاً نفسى: ياعم ..أمسك نفسك شوية..دة أنت ياريت يكون مكانك بحر السعير ..دة الطف من بحر الظلومات بمراحل..دة فى ناس هنا بتعمل المستحيل علشان تتنقل لبحر السعير دة

                          قلت لهذا المجنون بالعذاب : يانهار أسود ..هو فية أشنع من بحر السعير كمان؟؟!!

                          ضحك شمروخيل قائلاً : أشنع ...هو أنت لسة شفت الاشنع..دة بحر السعير وبحر الظلومات والبحار السبع السفلية ..ميجوش حاجة أو كأنهم نزهة نيلية بجانب الدرك الخامس والسادس والدرك الاخير.والهاوية..

                          هرشت فى يافوخى بشدة قائلاً : بقولك أية..مابلاش نظام التعذيب بالقطارة دة وقولى هنا..وجوبنى بسرعة..أية هو أشنع وأقبح وأفظع حتة عندكم؟؟؟

                          رد بهدوء وحذر شديد وبصوت ضعيف وكأنة خايف من شىء ما : أشنع مكان هنا ...هو مكان أسمة ....حديقة الخطايا

                          أنا : بتقول أية !!!أذاى هى حديقة وفى نفس الوقت أشنع مكان ..تركب أذاى دة ؟؟!!

                          شمروخيل : أصل المشكلة مش فى الحديقة نفسها....المشكلة فى الشجرة اللى فى منتصف الحديقة

                          أنا : شجرة..شجرة أية دة ؟؟

                          شمروخيل : الشجرة دة اللى بيتعذب فيها فيشوف اللى مش هيشوفة حد لا قبلة ولا بعدة...بأختصار كدة...الشجرة دة أسمها شجرة الخطايا..يعنى بتتجمع فيها كل أنواع الخطايا...وشوف أنت بقى...كل أنواع الخطايا لما تتجمع فى أنسان هيكون العذاب أذاى بقى!!!

                          قلت وأنا فى كامل رعبى وفزعى وأنهيار أعصابى : لا..لالالا..هو فية حد من البشر عمل كل الخطايا.؟؟؟

                          شمروخيل : طبعاً طبعاً..دة فية أربعة موعودين بيها

                          أنا : أربعة ..مين دول؟؟!!

                          شمروخيل : بقولك أية ..مت.

                          أنا : عارف ..عارف ..ماتسباقش الاحداث وياللى بينا وأركب عالكتافى..صح

                          شمروخيل : صح

                          وفعلاً ركبت على أكتاف شمروخيل ..وللحق لقد تعودت على الطائرة الشمروخية دة

                          وطار صاحبى وهو يقول قولتة الشهيرة: أمسك كويس ..هيلا..هوووووووب

                          تعليق


                          • #14
                            مشاركة: تذكره لجهنم

                            وغداً مع أحداث جديده

                            محبتى

                            الصياد
                            التعديل الأخير تم بواسطة صائد الذباب; الساعة 17-01-07, 04:13 PM.

                            تعليق


                            • #15
                              مشاركة: تذكره لجهنم

                              --------------------------------------------------------------------------------

                              ساحة خطاياة القسوة
                              *****************

                              طار بى شمروخيل مسافة غير بعيدة من مكان أنطلاقنا ..وبعد أن نزلنا تقدم أمام باب قائلاً : هيا ياصياد..هنا بقى ساحة عذاب خطاياة القسوة

                              قلت لة فى أستغراب ..: خطايا!!..لية مقلتش خطية القسوة مش خطايا؟؟؟!!
                              رد شمروخيل قائلاً : علشان ياحبيبى ...هناك أنواع من القسوة وكل نوع هى خطية بحد ذاتها
                              يعنى مثلاً مش ممكن نقول أن هناك أنواع من الزنا أو السرقة.....الزنا ..فاحشة وهى نوع واحد

                              الصياد : بس ياشمروخيل ...فية فعلاً أنواع تانية من الزنا ..يعنى اللى بينظر لامرأة بشهوة بيكون زنا بها فى قلبة...زيها زى الزنا فعلاً

                              شمروخيل : طب ..ماهو دة اللى بقولة ..كل أنواع الزنا دة ..بيكون تحت نفس الحكم ..حكم الزنا يعنى نوع واحد..ونفس الشىء ..السرقة ..سرقت جنية ذى اللى سرق بنك ..ذى اللى سرق تعب وأفكار الاخرين وأعملهم ..

                              الصياد: طب والقسوة ؟؟

                              شمروخيل : ياصياد القسوة دة ..موضعها كبير..علشان فية قسوة حسية ..بدنية..وقسوة نفسية ..بتكون لها تأثير على البدن كمان ..وفية قسوة الانسان لاخية الانسان وفية قسوة الانسان لنفسة ولذاتة وحتى لجسدة ..وفية قسوة الانسان على المخلوقات التانية ..ذى الحيوانت والشجر وحتى الطبيعة

                              أخرجت من حنجرتى صفير المدهوش قائلاً : ياسلام..أية الكلام دة...!!يعنى اللى بيقسو على الانسان ذى اللى بيقسو على الحيون مثلاً ؟...يعنى اللى بيقتل أنسان بقسوتة ذى اللى بيقتل ذبابة مثلاً بمبيد حشرى؟؟!!!

                              شمروخيل : لا طبعاً..دة اللى بيعذب ويقسو على الحيوان ..بيكون عذابة أشنع من اللى بيعذب ويقسو على أخية الانسان

                              أنفجرت فى ذلك المعتوة الواقف أمامى : أية التخلف والجهل بتاعك دة..دة أنت نيلتها خالص..أذاى الكلام الغريب دة..يعنى على كدة كل اللى موت نملة والا اللى موت ذبابة بيكون قاتل أمام اللة؟؟!!أما حكاية غاية فى الغرابة والتحريف العجيب..دة على كدة مفيش حد هينجوا من القصاص والحساب

                              رد شمروخيل فى هدوء شنيع : ياعم الصياد الموضوع مش كدة خالص ....تخيل معايا ..أنت مثلاً بتعذب قطة ..وتقسو عليها ...والقطة دة بالنسبة لك حيوان أبكم..يعنى مش عارف يصرخ فيك ولا عارف يفهمك أنك قاسى القلب ولا عارف يدافع عن نفسة ..هل هيكون حسابك اقل من حسابك لو بتقسو على انسان ذيك ذيوة ..ممكن يدافع عن نفسة ووجودة ضدك حتى لو بالكلام؟؟..ها..جاوب

                              قلت فى بلاهة واضحة : لا..طبعاً...دة أنا أكون ساعتها قاسى جداً لو بعذب كائن ما كان وهو مش فى

                              أستطاعتة التعبير عن قسوتى ولا التعبير عن عذابة..!! أما حكاية غريبة فعلاً ....تصدق ..أنى أول مرة أفتح

                              عينى على الموضوع دة

                              رد شمروخيل قائلاً : طب فتح عينيك كويس للى هتشوفة هنا

                              وفعلاً دخلنا للساحة الثالثة من ساحات الخطايا الصغرى ..ساحة عذاب القسوة

                              ****************************************
                              دخلت ويارتنى ما دخلت...شاهدت ويارتنى وما شاهدت....شاهدت حيوانات بأنواعها ..من كلا ب لقطط لافيال لحتى قرود...ولكن الغريب والمدهش أن كل هؤلاء الحيوانات لها وجة الانسان ...ليس رأس أنسان. فقط وجة الانسان وباقى أجزاء أجسامهم هى لتلك الحيوانات وكلهم يهرولون من شدة الوجع الخفى الذى يتجرعونة

                              نظرت لشمروخيل قائلاً لة : مين دول ؟؟؟

                              رد شوشو قائلاً : دول المعذبون ..الخطاة ...اللى كانوا بيعذبو الحيوانات على الارض..كل واحد فيهم بيتحول لنفس جنس وطبيعة الحيوان اللى عذبة ...مش بقولك خطايا القسوة...يعنى مثلاً ...الاخ المقلوب فيل دة ..كان عملة على الارض أصطياد الافيال وقتلهم من أجل أنيابها العاج ... والاخ اللى بيجرى وهو بيهوهو دة كان فى حياتة بيعذب أى ك لب يقع تحت رحمتة...

                              أشرت بدهشة لقط تخين جدأ قائلاً لشمروخيل : أية دة ..القط التخين دة يشبة جارى اللى مات السنة اللى فاتت؟؟

                              أخرج شمروخيل دفتر هائل الحجم من جيب سحرى قائلاً : طب أسمة أية ..أو كان أسمة أية جارك دة ؟؟

                              ضحكت قائلاً : لية..هو أنت هتعملة فيش والا هتشوف مخالفاتة على الارض ؟؟؟

                              هز شمروخيل رأسة قائلاً : لا ياحلو هنشوف أن كان هو جارك والا يخلق من المعذب أربعين

                              قلت بسرعة: طب شفهولى أصلى أنا كنت مفروس منة ....أكمنة كان راجل تنح وبارد ..كان أسمة أية ياواد ياصياد كان أسمة أية ياواد ياصياد..أة كان أسمة عم أحمد

                              نظر شمروخيل فى الدفتر باحثأ عن عم أحمد : تعالى ياأحمد... روح ياأحمد... تعالى ياأحمد.. روح ياحمد...هو كان أسمة أحمد محمد الدهل؟؟؟

                              قفزت قائلاً : أيوة..هو

                              نظر لى شمروخيل : هو القط دة..هو بعينة أحمد الدهل

                              رجعت أشاهد عم أحمد فى أنسجام شديد وكأنى أنظر لبرترية أو لوحة الموناليزة قائلاً : ياسلام على الدنيا!!!..جة اليوم انى أشوفك فى الاخرة ياعم أحمد ياحلو وكمان أية مقلوب قط تخين و بتنونو من العذاب...بس قوللى ياشوشو ياخويا ؟؟!!

                              شمروخيل : أقولك أية ؟؟

                              قلت لة : هو بيتعذبوا هنا أذاى أنا مش شايف حاجة بتعذبهم..ولا وحوش بتجرى وراهم...ولا هم مربوطين ولا حاجة خالص !!؟؟

                              رد شمروخيل قائلاً : العذاب فى الساحة دة عذاب بدنى بتحولهم الى حيوانات ...ودة بيخاللى الانسان يحس بالعذاب والمهانة دة من الناحية النفسية والروحية.....أما من الناحية الجسدية فتحولة دة بيكون بتمن على أجسمهم علشان مش متعودين على أجسمهم اللى من الخارج تكون كدة...مش بتاعتهم ولا حتى تنتمى للجنس البشرى فدة بيخاللى أعضائهم الداخلية الانسانية تتهاوى وتتدمر وأفرازات الغدد المختلفة لكل أنحاء أجسامهم أما تتعطل أو تنشط وبطريقة رهيبة فيشعرو أيضاً بالعذاب الغير منظور ودة عذاب أقوى من عذاب الساحتين اللى قبل ساحتنا هنا
                              أنا : يعنى أعضائهم اللى جوة أنسانية ذى ماهى؟؟؟

                              تعليق

                              من قاموا بقراءة الموضوع

                              تقليص

                              الأعضاء اللذين قرأوا هذا الموضوع: 0

                                معلومات المنتدى

                                تقليص

                                من يتصفحون هذا الموضوع

                                يوجد حاليا 1 شخص يتصفح هذا الموضوع. (0 عضو و 1 زائر)

                                  يعمل...
                                  X